De ochtend - Reisverslag uit Tangalla, Sri Lanka van Cees Liza - WaarBenJij.nu De ochtend - Reisverslag uit Tangalla, Sri Lanka van Cees Liza - WaarBenJij.nu

De ochtend

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

03 Februari 2018 | Sri Lanka, Tangalla

Zoals elke dag was ik weer om 6.30 uit de veren en nam ruim de tijd om de nacht een dag te laten worden met de zon nog laag achter het naast gelegen bos, dus een aangename temperatuur (24 graden), en de vogels zijn dan al heftig aan het kwetteren, de hanen kraaien hun dagelijkse lied, de wind wuift en soms vliegt er een pauw over of voorbij. De eekhoorntjes hier zijn klein, grijswit en al druk doende, terwijl ze het geluid van een vogel nadoen, zo dacht ik maar bleek van niet, en het klinkt ook nog alsof ze tien keer zo groot zijn. De tuin van ons verblijf is weelderig voorzien van palmen, bamboebomen en planten met bloemen en in het gras zoekt zeg maar de lokale, maar grijsbruine, merel naar wormpjes. In het bos hoor en zie je soms het gebladerte heftig bewegen en dan zijn de apen actief en ze springen of vliegen van boom naar boom alsof het een lust is, werkelijke acrobaten zijn het en mijn lust is het om er naar te kijken. Dat is dus makkelijk twee uur vol te houden, een vorm van mediteren eigenlijk in de natuur, want er is zoveel om door te laten dringen dat denken geen kans krijgt. Dat doet me ook weer herinneren aan Mombaroccio, waar de vroege ochtend in de natuur eveneens een meditatione naturale was. Fijn dus en goed voor de mens om regelmatig te ervaren dat de natuur in evenwicht is terwijl de materiële wereld, waar wij ons en velen met ons hun leven leiden, tamelijk in onbalans is.
Dan toch maar eens douchen, want de zon laat zich zien en zijn warmte vraagt om verkoeling dus het water lauw, de korte broek maar weer aan, waar ik al jaren in loop, terwijl er telkens drie ongebruikt in mijn koffer liggen en Liza er niet is om te zeggen dat ik nu maar eens wat anders aan moet trekken. Mijn mouwloze replay hempie om het lijf en op naar Newton, de beheerder, die zoals alle dagen vrolijk aanwezig is en ondanks het feit dat ik niet meer rook, steken we er even eentje aan, terwijl de lucht van koffie waarneembaar is. Gebakken eitjes met bacon, nadat het bordje fruit van ananas, banaan en papaja is genuttigd, broodje met jam en een met een kaasje van de koe die lacht. Als ik al helemaal het mannetje ben komt Mas langzaam aan waggelen en vermaakt zich geruime tijd met al het nieuws van o.a nu.nl , terwijl tussendoor het ontbijt wordt genuttigd. Dat is ook vrijheid in verbondenheid en ieder doet zijn ding en dat is allemaal goed. In mijn kamer met badkamer, klamboe en airco, die overigens zelf bepaalt wanneer hij het doet of niet, worden de diverse elektrische apparaten opgeladen om zonodig gebruikt te worden tijdens de dag die komen gaat.
Vermelden moet ik nog het feit dat we na 8 nachten het pittoreske huis en tuin van Jk en Monika hebben verwisseld voor Rocky Villa, niet vanwege de plek, het huis of wat dies meer zij, maar met name voor de enthousiaste schare honden bij en rond het huis, die het communiceren met name blaffend doen en het liefst s'nachts en op de vroege ochtend. Daarenboven was charmante Ginger heftig loops, ondanks sterilisatie en gaarne niet vragen hoe dat dan kan, maar zij probeerde alle bereidwillige mannetjes uit de naaste omgeving luid huilend aan te moedigen en daar hoorde ik niet bij en ook Puppie leek er al genoeg van te hebben. Het leven van Jk en Monika is, als zij hier zijn , een doorlopend Srilankaans Carnaval met hun lokale vrienden en dan merk je dat van de honden, waar zij tegelijk erg gek op zijn ,nauwelijks, maar als je een reeds grijzende persoon bent zoals ik dan geeft de sound of silence een totaal andere beleving, waar ik steeds meer van wil en kan genieten. De foto's zal ik morgen denkelijk plaatsen want dan weer een fijne ochtend.

  • 03 Februari 2018 - 15:22

    Gerda:

    Hi Cees,

    Wel even wennen hè zonder liza. Je bent echt aan het genieten. Zo fijn voor je. Ik lees al je verslagen met veel genoegen. Hier gaat het zo zijn gangetje, vrienden, familie, f4f.. ik zal blij zijn als het wat warmer en zonniger wordt. Geduld is een schone zaak.

  • 03 Februari 2018 - 15:32

    Joan:

    Ach je kan het maar druk hebben op zo een vroege met het luisteren en kijken naar alles wat er rond je beweegt maar ik kan me voorstellen dat dit zeker genieten is.
    Hier staan we voor een paar koude dagen (met zelfs overdag vorst) dus hier nog niet vroeg opstaan om buiten te zitten, maar je kan wel zien dat de dagen langer worden en de zon steeds hoger komt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

man en vrouw dus

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 43094

Voorgaande reizen:

22 Januari 2020 - 23 Februari 2020

Bali/Ambon/Singapore

05 Januari 2018 - 20 Maart 2018

Sri Lanka

13 December 2007 - 24 Januari 2008

Laos en Cambodja

Landen bezocht: