Intermezzo lotusbloem - Reisverslag uit Tangalla, Sri Lanka van Cees Liza - WaarBenJij.nu Intermezzo lotusbloem - Reisverslag uit Tangalla, Sri Lanka van Cees Liza - WaarBenJij.nu

Intermezzo lotusbloem

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

23 Januari 2018 | Sri Lanka, Tangalla

Dan nu het reeds eerder aangekondigde intermezzo over de lotusbloem, mede ook omdat ik moet aannemen dat Joan naar tevredenheid is afgekickt van het overvloedige theeverhaal. Vele landen symboliseren zichzelf middels een bloem, zoals Frankrijk met de lelie, Nederland met de tulp en Hindoelanden als India en boeddhistische landen als Sri Lanka met de lotus. Van alle bloemen, die er in de natuur bestaan, heeft de lotusbloem op al onze reizen toch telkens weer de meeste indruk gemaakt, haar schoonheid, open in de morgen, dicht in de nacht en haar tevreden uitstraling. Er bestaan diverse kleurvarianten, met name roze, wit en blauw.
De roze lotusbloem is bij de Hindu's symbolisch voor de ware ziel van een individu en staat voor puurheid. De Lotus groeit met zijn wortels in de modder via een lange steel door het water naar het licht. Deze wordt ook gezien als de menselijke groei. De mens groeit vanuit een onbewust leven (wortels in de modder) via zijn levenspad (de lange steel) naar het bewustzijn (de geopende lotusbloem). In haar hoogste bloei vertegenwoordigt de Lotus het zuiver spirituele. Het is tevens symbool van schepping, aangezien de God Brahma (de schepper) uit de lotusbloem verscheen, die van de navel van god Vishnu ontsproot en dan weet je het wel. Folklore is vaak een beetje naief, maar oh zo mooi en vaak zit er een lang bestaande wijsheid in.
Bij de Boeddhisten is de symbolische betekenis de ‘groei naar verlichting’ die vooral zal voortkomen uit het groeiproces van de bloem. De lotusbloem nestelt zich in de modder onder water en groeit dan heel krachtig naar het licht toe, waarna wij een prachtige bloem kunnen waarnemen op het water.Dit proces kunnen wij ook als mens doormaken, zie dan de modder als onwetendheid en lijden en naarmate je groeit wordt je wijzer en als eenmaal de verlichting is behaalt, straal je net als die prachtige lotusbloem.Een ander verhaal wat de ronde doet is dat Boeddha uit de Lotusbloem zou zijn geboren, dit zou ook de reden zijn waarom Boeddha vaak met of op een lotusbloem zou worden afgebeeld ( zie afbeelding ).
De bladeren van de lotusbloem zijn altijd zuiver, want ze beschikken over een zelfreinigend mechanisme, dat men het lotuseffect noemt. Op de bladeren vormt het regenwater ronde parels, die reeds bij de geringste beweging van het blad afrollen en roet en vuil onderweg meenemen en verwijderen. Dit lotuseffect wordt na uitvoerig onderzoek regelmatig gebruikt ( o.a in de nanotechnologie) bij het ontwikkelen van bv waterafstotende stoffen.

• 25 Januari 2018 - 13:10

Joan:

Altijd interessant de verhalen waar ik weer een hoop van op steek alhoewel ik mij niet kan herinneren dat ik uit de modder ben opgegroeid maar er als kind wel regelmatig in te vinden was.
    Ok je filmpje van de treinreis blijft altijd erg leuk en doet mij herinneren aan dit soort aparte treinreizen in Azië tijdens onze vakanties.

• 26 Januari 2018 - 15:46

Dijn:

Geldt dit ook voor de gele en witte Lotus , CEES ?