Wasantha - Reisverslag uit Tangalla, Sri Lanka van Cees Liza - WaarBenJij.nu Wasantha - Reisverslag uit Tangalla, Sri Lanka van Cees Liza - WaarBenJij.nu

Wasantha

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

25 Januari 2018 | Sri Lanka, Tangalla

Wasantha is degene, die Beautyplace verzorgt, de tuin bijhoudt, perfect voor de honden Ginger en Puppy zorgt en altijd aandoenlijk opgeruimd en kinderlijk enthousiast aanwezig is. Door de tijd heen moet ik wel erkennen dat zijn begrip van e.e.a , het gebruik van de grijze stof in zijn minzame hoofd, laten we zeggen, toch wel enigszins onder het gemiddelde ligt van de anderen die we hier kennen. Hij is tanig, uiterst sober levend, zeer gezond aldus en mag graag sporten zoals hij zegt en neemt altijd voor Liza een bloemetje mee of een King Coconut. Hij is ongeveer 3 uur per dag aan de slag voor Jk en Monika, maar wordt ook ingezet voor allerlei klusjes bij vriend Sarath, Samantha en Sandjoe, de familie waarmee Jk en Monika hier nauw mee zijn verbonden. Aldoende heeft hij een bescheiden inkomen evenals voldoende voedsel.
Er is echter nog wel een probleem en dat is de huisvesting van Wasantha. Vanmorgen zijn Liza en ik gaan kijken en aan een groot beetje zompig meertje en illegaal staat een gammele plastic blokkendoos van twee bij anderhalve meter, mensonwaardig en ondanks zijn immer Bhoeddhistische positieve aanwezigheid waren Liza en ik min of meer in shock. Toen zijn moeder overleed, zo hoorden wij, heeft zijn zus een consequent kwaadaardig ontmoedigingsstrijd met hem gevoerd en daar zijn mensen als Wasantha niet tegenop gewassen. Zus woont nu in het ouderlijk huis, haar zoon ernaast en Wasantha in zijn klukkluk doos. Met Jk/Monika had ik al vaker overleg gehad om te bekijken of we middels enige investering de huisvesting voor hem wat dragelijker kunnen maken mede in overleg met Sarath ,die de situatie hier vanzelfsprekend het beste kan beoordelen. Zo zijn er al diverse plannen afgeschoten en uiteindelijk zullen we gaan zoeken naar een stukje grond ( veel goedkoper dan aan de kust ) in het dorp waar hij vandaan komt, ongeveer 4 km hier vandaan. Tevens gaan we een huisje voor hem maken met douche en toilet en zo hebben wij in elk geval het gevoel iets aan zinnige ontwikkelingshulp te hebben gedaan i.p.v. blind te doneren aan de diverse clubs , die thuis in Nederland de voordeur weten te vinden en waar een groot deel van het gedoneerde bedrag verdwijnt aan de vaak hoge kosten van de organisatie zelf. Op het moment dat wij bij zijn huidige huisje staan komt er een kudde buffels voorbij en een van de buffels is denkelijk dwars door een boom gelopen , want de helft van die boom hangt nog aan zijn horens en hij is daar zichtbaar niet blij mee. Waar de andere buffels pianopiano rechtsaf gaan loopt hij als een blind en loeiend naar links met een witte ibis op zijn rug, die alle zeilen bij moet zetten om in het zadel te blijven.

• 25 Januari 2018 - 13:12

Joan:

Tja, er valt veel over de zeggen of de hulp via allerlei organisaties wel effectief is, maar niets doen is ook helaas geen optie.
    En inderdaad de directe en kleinschalige hulp die jij beschreef geeft wel een grote mate van voldoening dus hoop dat het lukt.

• 25 Januari 2018 - 20:00

Danny En Helen :

Hoop dat het lukt Cees en Liza. Je maakt wat mee.
    Triest vergeleken hoe wij het hier hebben.