vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Cees Liza - WaarBenJij.nu vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Cees Liza - WaarBenJij.nu

vientiane

Door: cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

30 December 2007 | Laos, Vientiane

Mogge, sabaidee, selamat pagi
het is nu 30 december, 9 uur s'avonds en het is aangenaam qua temperatuur, alhoewel een tropische bries tijdens ons diner van spicy gamba's en inktvis met kleefrijst bij een van de vele kraampjes aan de oever van de Mekongrivier ons bijna deed verlangen naar een trui of zoiets . Alvorens verslag te doen van onze eerste dag in Vientiane wil ik eerst als vakidioot en zoals eerder vermeld graag aan jullie doorgeven dat het blad van de moerbeiboom geneeskrachtige potenties heeft. Een Chinese arts heeft al ruim 1000 jaar geleden ontdekt dat het extract van het moerbeiblad het glucose gehalte van het bloed verlaagd en tevens een redelijk krachtige anti-oxidant is en cholesterolverlager. Latere wetenschappeljke proeven elders in de wereld bewezen zjn gelijk en dat komt mooi uit want in de tuin van Casa Talpaia (molshoop) in Italia bevinden zich vijf moerbeibomen, die sterven van de bladeren, waarvan wij fijn thee gaan maken voor onze gasten en dan met name mijn broers, die best wat glucose en cholesterol verlaging kunnen gebruiken .Het enige probleem is hoe ik ze aan de thee krijg.
Terug nu naar de hoofdstad van Laos, die zich bij binnenkomst aankondigt met een heuse arc de triomph, een overblijfsel van de ooit Franse overheersing van Laos gedurende ongeveer een eeuw tot circa het jaar 1960. De Fransen, die hier wat ons en vooral ook de Lao niets te zoeken hadden hebben zich met name verrijkt door de export van opium, die via de Mekong vanuit het noorden naar het zuiden werd getransporteerd en linea recta in de westerse wereld te gelde werd gemaakt. Zeg maar dat Frankrijk aan de basis staat van het drugsprobleem van Europa en de wereld en dan is het voor mij onbegrijpelijk dat Chirac, die nu bijna in de gevangenis zit wegens gepleegde corruptie en hevig moet lijden vanwege een drugsverslaafde zoon, desondanks altijd zo anti ons Nederland was vanwege een te hoge tolerantie ten aanzien van het gebruik van softdrugs.
Enfin, c'est la vie zullen we maar zeggen, maar de Lao waren nog niet verlost van duivelse westerse demonen want weldra waren daar de Amerikanen,die hier ook niets te zoeken hadden maar toch via in Thailand gelegen bases jarenlang met b-52 bommenwerpers de Vietcong bestookten, die hun Ho Chi Min route vlakbij en soms over de grens met Laos frequenteerden in hun opmars naar toen nog Saigon. Berekend is dat in Laos, een land met zes miljoen inwoners, per hoofd van de bevolking meer gewicht aan bommen is gevallen dan waar en wanneer voorheen dan ook ten tijde van oorlogsgeweld.
De veerkracht van de Lao is verbluffend en daar waar je intuitief de pijn kon ruiken, zien en voelen in een land als Vietnam is dit in Laos niet of nauweljks aan de orde.
Chapeau, wat een power en zeker als je dat vergelijkt met de onmacht der Amerikanen die, als ze niet uitkijken, spreekwoordelijk wordt.
Dus dankzij de Vietcong en de Pathet Lao kan dit mooie land weer groeien en bloeien in vrijheid en naar eigen keuze.
Gelukkig hielden ze hier wel enkele goede zaken over van de Fransen zoals mooie voorbeelden van koloniale architectuur, het stokbrood, de croissant en de wijn.
Vooruitlopend op oudjaar verwenden wij ons in La Maison du Vin met een kaas/jambon plankje, dat vloeibaar in ons wegspoelde met behulp van een Chardonnay blanc 2003 uit de pays d'oc en niet te vergeten eleve en futs de chene.
Even daarvoor hadden we voor de nachtbus naar Pakse, gelegen in het zuiden van Laos, tickets gekocht bij het busstation ver zuidelijk van de stad maar binnen tuktuk afstand. Morgen 1 januari om half 9 s'avonds vertrekken we voor een rit van 10 uur, dwz als de goden met ons zijn.
Vandaag fiets gehuurd voor rondrit Vientiane en we zullen voor al onze dierbaren een kaarsje of wierookje branden (geleerd van ons moeder zaliger)in de voor ons mooiste tempel voor een gezond en voorspoedig 2008 voor allen die met ons zijn waar in de wereld dan ook. Geniet van oudjaarsavond en sabaidee 2007.

• 30 December 2007 - 15:03

Joop En Riet:

Cees,je doet het weer geweldig!!
    Dikke pluim !!!!!!!!!!!!!
    Kusje voor Liza XXX

• 30 December 2007 - 17:19

Oya:

Hallo Cees & Liza,
    Heb je het recept van de spicy gamba en is hetzelfde soort kleefrijst als wij gebruiken voor Lumpur! veel plezier.
    Doei, Oya

• 30 December 2007 - 17:54

Jos Mol:

Hoi Cees en Liza,

Dat van de thee gaat wel lukken want ik drink daar nu ook een liter van per dag. Het is dus toch de kracht van de natuur die de gezondheid kan beinvloeden. Maar daar weten ze in het oosten veel meer van (fythotherapie), heb ik nog jaren bestudeerd.

ha , jullie zijn al bijna aan de jaarwisseling toe en wij moeten nog even wachten maar in ieder geval een goed en gezond 2008 voor jullie beiden, maar met een beetje moerbijthee gaat dat vast lukken.

By the way, gister sprak ik over 6 foto's maar het zijn er 61! Leuk hoor

Jos

• 30 December 2007 - 20:21

Joan En Annie:

Hallo Cees en liza,

Merk aan het lezen dat jullie het nog steeds erg naar jullie zin hebben.
    Liza vonden ze ce chips lekker en hebben ze net zoveel keus als bij ons?
    De rest van het verhaal horen wij wel bij thuiskomst en er zal nog wel veel meer te vertellen zijn.
    Cees, ik neem aan dat de moerbeiblad niet smaakt in de Bacardi Cola dus zullen we toch aan de thee moeten!
    Leuk dat jullie een paar dagen hebben doorgebracht met wat reisgenoten, die jullie nu ook via deze pagina op de hoogte houden.
    Nou we wensen jullie nog een goede afloop van 2007 en al het beste voor 2008 maar het begin wordt zeker goed.

Groeten en kusjes van ons.

Joan, Annie en Coco

• 30 December 2007 - 20:54

Ton, Jet En Ton Jr:

Een goed oud en nieuw toegewenst in oosterse sfeer.

• 30 December 2007 - 21:03

Jet Duke June:

lieve liza en cees,

met veel plezier lees ik jullie belevenissen. wij wensen jullie al het beste voor 2008.
    dikke kus duke en jet en ook van june

• 31 December 2007 - 13:37

Erica:

Het ziet er echt prachtig uit op de foto,s ben helemaal jaloers op je hoor Liza.
    Goeie jaarwisseling en veel geluk voor 2008 ,

• 31 December 2007 - 15:49

Eric:

Dank voor jullie SMS terug. Nu even de tijd gevonden om weer wat verslagen te lezen. Geweldig allemaal. En wat leren we veel. De moerbei. Onthouden.

Geniet daar vrienden. Het is nu bijna vijf uur. Dus bij jullie, denk ik, nog een uurtje. Gelukkig nieuwjaar.

Love
    Eric