Boodschap - Reisverslag uit Tangalla, Sri Lanka van Cees Liza - WaarBenJij.nu Boodschap - Reisverslag uit Tangalla, Sri Lanka van Cees Liza - WaarBenJij.nu

Boodschap

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

21 Februari 2018 | Sri Lanka, Tangalla

Het is vandaag woensdag , de dag van Mercurius. De naam woensdag is afgeleid van Wodans dag. Deze Germaanse naam komt overeen met de Latijnse benaming Dies Mercurii: de dag van de god Mercurius, waar de planeet Mercurius zijn naam ook aan te danken heeft. De Germaanse god Wodan (Wotan|Woden) beschouwde men als dezelfde god als Mercurius. Hij was de god van de handel, reizigers en winst.Mercurius is astronomisch gezien de snelste planeet van ons zonnestelsel en is tevens de kleinste planeet. In de mythologie is Mercurius de Boodschapper van de Goden en astrologisch verbonden met het sterrenbeeld tweelingen en toevalligerwijs is dat mijn sterrenbeeld. Daar ben je mooi klaar mee en zeker als je ascendant ook nog eens tweelingen heet.
Derhalve en denkelijk is mijn horizon gericht op handel, toerisme (reizigers ) en winst en in mijn ogen is daar ook niets mis mee, maar sinds afgelopen zondag is de boodschapper van de Goden in mij druk bezig alert te worden en indien nodig een boodschap over te brengen.
Zondag is de dag des Heren bij zowel de christenen zoals bekend , maar ook zo bij de Theravada Boeddhisten en de Srilankanen volgen deze vrij traditionele vorm van religie. Ooit ontstonden deze zogenaamde godsdiensten (en het boeddhisme eerder dan het christendom) op basis van de ons allen bekende menselijke boodschappers des Heren. Dat de een zichzelf een zoon des Heren noemde is waarschijnlijk metaforisch bedoeld of nogal naïef , maar de ander noemde zichzelf eenvoudig leraar of goeroe en in mijn ogen waren ze dat allebei. De overdracht van hun leer was zeer overeenkomstig, n.l. eenvoud, naastenliefde en mededogen, inzicht in de aard van het ego, rusten en/of mediteren, respect voor het leven in brede zin, dus ook de natuur en zijn diversiteit etcetc.. Ze wisten heel goed dat er in het leven nou eenmaal lijden en ontevredenheid bestaat en ook dat dit wordt veroorzaakt door ons cerebrale verlangen, zeg maar het duivelse contragewicht in de weegschaal van het leven. Ze leerden hoe om te gaan met en te accepteren dat alles een soort sinusritme heeft van dan weer up en dan weer down en demonstreerden door hun gedrag en teksten, hoe je mogelijkheden kon benutten om steeds meer een middenweg te vinden en dus ook minder lijden en meer tevredenheid te ervaren. Enfin, een simpele weergave van e.e.a. en zeker geen eenvoudig doel om te bereiken, maar wel de enige weg naar mijn idee om jezelf christen en of boeddhist te noemen.
Wat ze zeker niet gezegd hebben of überhaupt bedoeld is dat je vooral veel kerken/tempels moet bouwen of machtsstructuren ontwikkelen en verplichte rituelen moet verrichten met een zekere regelmaat of ten strijde trekken tegen zogenaamde ongelovigen (bv de kruistochten tegen moslims en Katharen ) en met name alle uiterlijk vertoon vonden ze verwerpelijk, want in hun ogen zat het goddelijke ,zoals zij dat verkondigden niet aan de buitenkant, maar juist van binnen, waar het ook moge zijn.
Welnu , als ik in Nederland om me heen kijk, zie ik veel christendom, maar slechts weinig christenen en helaas en ook tot mijn verdriet zie ik hier veel boeddhisme , maar nauwelijks een boeddhist. De klauwen met geld kostende rituelen vliegen je hier om de oren, terwijl de doorsnee mensen nauwelijks voldoende hebben om voldoende van te kunnen leven, monniken vragen vaak om geld (boeddha zou zich omdraaien op zijn brandstapel), drinken net zo makkelijk arak (lokale alcoholische drank) en velen roken evenzo makkelijk een joint of hebben vriendinnen en het enige wat dan nog overblijft is hun oranje pij en die kunnen ze net zo goed als zichzelf aan de palmboom hangen. Natuurlijk zullen er ook devoten onder hen zijn, maar de Mercurius van het westen brengt met de toeristen welkome handel doch ook de daarbij behorende nadelige zaken als materialisme, afgunst, hebberigheid en een moraliteit die niks met Boeddha of Christus te maken heeft en de winst gaat slechts naar een kleine groep, die over het algemeen helemaal van God los is en zichzelf boeddhist noemt , maar het vooral niet is.
Waarom doen we niet met zijn allen een soort management by out van alles wat het goddelijke bedrijf vertegenwoordigt, verkopen al het bezit en schenken dat terug aan behoeftigen, ontslaan al het bestaande personeel want daar doen we niet meer aan en beginnen opnieuw en dan met de oorspronkelijke regels en waardigheden van genoemde goeroe’s en noemen het voor mijn part “Chrioedisme” of zo, waar zoals begrijpelijk geen foto van te maken valt, want dat is weer uiterlijk en eenieder, die dit volgt is herkenbaar aan zijn gedrag en nergens anders aan. Amen