dag 6 Nuwara Eliya - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Cees Liza - WaarBenJij.nu dag 6 Nuwara Eliya - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Cees Liza - WaarBenJij.nu

dag 6 Nuwara Eliya

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

13 Januari 2018 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Gistermiddag hadden we mooi weer en dat is niet vanzelfsprekend in deze hooggelegen plaats. Ben er nu voor de vierde keer en alle voorgaande keren regende het met regelmaat, maar omdat de temperatuur hier overdag erg aangenaam is , zo rond de 19 graden, is dat een luxe in de tropen. Een van de twee golfbanen in Sri lanka ligt hier en werd aangelegd in 1889 door een Schotse soldaat van de Gordon Highlanders voor de Britse arbeiders en officials, die waren gestationeerd in Nuwara. De baan is ca. 40 hectaren groot en werd toenmaals aangelegd midden tussen de theeplantages. Geleidelijk aan heeft de plaats zich uitgebreid, maar er zijn nog vele oud Engelse gebouwen en hotels, zoals bv het Grandhotel. Het originele pand , een bungalow met de naam "Barnes Hall", werd gebouwd in 1828, voor het bedrag van 8000 pond, als een vakantie residentie voor Sir Edward Barnes, de vijfde gouverneur van Ceylon (1776-1838). In 1892 werd het verkocht en verbouwd tot het huidige majestueuze hotel.
Eigenlijk kun je Nuwara niet verlaten voordat je een keer hebt genoten van een high tea in de namiddag en vorig jaar hebben we dat dan ook gedaan, amusant, erg oud Engels en zeker de moeite waard.
In de avond begon het wat te regenen en zijn we teruggegaan naar het hotel en vroeg in de mand. De volgende dag bijtijds op en, na het ontbijt op het terras, geslenterd door het plaatsje, de markt natuurlijk bezocht, thee gedronken voor 20 cent ieder in een erg lokaal tentje, gerust in het Victoriapark op een bankje en eigenlijk vele kilometers gelopen om alle lokale activiteiten van het volk aldaar te aanschouwen en dat is een ervaring op zich. Liza ontdekte vlak bij het rommelige busstation een klein kapperszaakje, waar ze met garen op een ingenieuze wijze en razendsnel de overtollige wenkbrauwharen verwijderen. Dus glad en strak wenkbrauwen en nog weer eens een paar jaar jonger. In dat zelfde zaakje ontdekte ik een gaatje in mijn favoriete korte tropenbroek en ging even verder naar de kleermaker. Voor zeg maar 25 eurocent binnen no time gefikst en ik gaf hem 100% fooi, waarvan sommigen zeggen dat je dat niet moet doen Cees, want dan wordt het alleen maar duurder. So what dan kost het de volgende keer 30 cent, erg he !. Maar twee dagen hier is genoeg en morgen om 9 uur vertrekken we , nogmaals door de bergen, naar Ella op een afstand van ca. 3 uur rijden.
Het is voor het land Ceylon, dat later Sri Lanka werd genoemd, van groot belang geweest dat de natuur zich uitermate leent voor de verbouw van de theeplant en overal in de bergen zie je wijdse plantages van al 2 eeuwen oud of meer, evenals de fabrieken ter behandeling van de theeblaadjes, die de beroemde Ceylon thee fabriceren en exporteren all over the world. We drinken dus nog maar eens een bakje heerlijk thee. Saluti a tutti

• 13 Januari 2018 - 08:34

Joan:

Goed om te lezen dat er de komende jaren geen tekort aan thee zal zijn.

• 17 Januari 2018 - 18:41

Marie:

Heerlijk dagje zo. Lekker koel.