dag 4 Kandy city, markt en tempels - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Cees Liza - WaarBenJij.nu dag 4 Kandy city, markt en tempels - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Cees Liza - WaarBenJij.nu

dag 4 Kandy city, markt en tempels

Blijf op de hoogte en volg Cees

09 Januari 2018 | Sri Lanka, Kandy

Vandaag om 7 uur uit de veren en van het ontbijtbuffet genoten en na enige sanitaire acties getuktukt naar Kandy stad. Mijn poloshirt gebruikt als mondkapje, want daar waar in Europa brommers en auto's worden geweerd uit de steden blazen ze hier met het mobiele verkeer meer fijnstof in de atmosfeer dan alle jumbojets die landen en opstijgen op en van Schiphol. We werden gedropt bij de centrale markt, waar het een wonderlijk gekrioel is van verkopers van fruit, vis, vlees, kleding en prullaria en waar allochtone en toeristische bezoekers hun best doen om zoveel als mogelijk af te dingen, een wonderlijk spel van vraag en aanbod, heerlijk dus.Liza was op jacht naar Jojobacreame als dagcreme en kwam per toeval nog een erg mooie blauwe Kasmiri sjaal tegen, versierd natuurlijk met olifanten en tevens een gevlochten, breed gerande hoed met bescheiden versiersel . Daarna bezochten we een charmante en kleurrijke tempel, die zowel de hindu's als de boeddhisten verwelkomde en de naam Sri Katharagama Maha Devalaya droeg en we werden door een minzame monnik geheiligd en gezegend, kregen het bekende armbandje om terwijl hij tussendoor luid en duidelijk zijn neus ophaalde wegens een vermoedelijke verkoudheid. Natuurlijk kon een redelijke donatie niet achterwege blijven en misschien wenste hij hel en verdoemenis voor ons, we zullen het nooit weten, maar ons kinderlijke hart was daarna wel vol van deemoed en mededogen, dus toch.
Na het middaguur en eindelijk een overheerlijke cappuchino namen wij een taxi om drie 14de eeuwse tempels te bezoeken, te weten de Gadaladeniya Raja Maha Vihara tempel, de Sri Katharagama Maha Devalaya Embekka tempel en de Lankatilaka Vihara tempel. Onze taxidriver die zich lachend voorstelde als Black ( en hij was hardstikke black ) reed ons door het prachtige, groene en vruchtbare landschap en wist alles van de natuur, wees ons op Jackfruit bomen, cacao, thee en koffiestruiken, tamarinde bomen evenals teak, bamboe en rubberbossen afgewisseld door kleurrijke rijst paddy's en telkens zijn we weer geraakt door de wonderlijke schoonheid van de natuur in Aziatische landen, maar toch vooral in Sri Lanka met zijn vriendelijke mensen, die makkelijk in het contact zijn, waarbij humor en een bewustzijn van de betrekkelijkheid van alles eigenlijk altijd aanwezig is.
De tempels waren van een indrukwekkende schoonheid, zichtbaar oud maar alle drie voorzien van duurzaam houtsnijwerk, bonte schilderingen en godenbeelden, zowel van Hindu goden als van Boeddha, twee gebouwd op de rotsen hoog in de bergen en het was erg fijn dat we de enige twee bezoekers waren, hetgeen uitzonderlijk mag heten.
Op de terugweg wilde ik wat bier kopen voor Black en mijzelf en bij de drankhandel werd mij gevraagd of ik een licence had. As president of The Netherlands I have a permit and licence for the rest of my life and please can you show me your licence to sell alcohol. Dat zijn de funny momenten en wij vertrokken grijnzend met ons Anchor lager beer.
We maakten vele foto's en om met de ruimte op onze ceesliza site enigszins economisch om te gaan maakt Liza collages om een ruimer beeld weer te kunnen geven. Nu douchen, schone kleding en op naar het diner buffet, waarbij ik altijd even binnenloop bij mijn vriend Nuwan. Morgen met de taxi naar Nuwara Eliya, door de bergen en ongeveer twee uur en 30 minuten rijden. Saluti a tutti.

• 10 Januari 2018 - 14:35

Peter Willems:

Hi Liza en Cees,
    Ik kom nu uit op de juiste site.
    Leuk om te lezen. Ga zo door.
    XXX
    P

• 12 Januari 2018 - 19:32

Marie:

Ook in Amerika moet je je ID laten zien om alcohol te kopen. Het volstaat niet door te zeggen dat je 21+ bent :)