Dag 2 van Negombo naar Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Cees Liza - WaarBenJij.nu Dag 2 van Negombo naar Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Cees Liza - WaarBenJij.nu

Dag 2 van Negombo naar Kandy

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

07 Januari 2018 | Sri Lanka, Kandy

subha davasak en dat betekent in Sri Lankan "hallo"

Na onze acclimatisering in Negombo zijn we uitgerust om 10 uur in de ochtend vertrokken uit ons hotel aldaar. Dat we overigens uitgeslapen waren kwam hoofdzakelijk omdat we erg vroeg naar bed gingen en niet doordat om ca. 7 uur in de ochtend het luidkeels gebral van een geestelijjke door de atmosfeer werd gejaagd en ik met een vinger in mijn oor de slaap probeerde te hervatten, onderwijl de imam vervloekend. Toen ik daar later bij het ontbijt met de hotelmanager over sprak bleek het echter een heuse dominee te zijn en van af nu beschouw ik ze eigenlijk allemaal een beetje van God los, met alle respect voor de goedgelovigen en diegenen die van ochtendherrie houden. Enfin,alvorens wat te vertellen over de trip naar Kandy wil ik even wat weergeven over de plaats Negombo, met name vanwege het Hollands verleden ;

Negombo is een stad aan de westkust van Sri Lanka, De stad ligt 40 km ten noorden van Colombo, in een zogenaamde lagune met uitgestrekte mangrovebossen en bezaaid met kokospalmen. Negombo (ca 122.000 inwoners) heeft een belangrijke toeristenindustrie, op korte afstand (zeven kilometer) van de luchthaven. De haven van Negombo is van belang voor de visserij. Tussen Galle en Negombo groeit de zuiverste en allerfijnste kaneel in het wild.
In de 17 tiende eeuw hebben de Hollanders (van de VOC) een 120 km lang kanaal aangelegd voor transport van handel tussen Colombo en Putalam. Het kanaal wordt nog steeds gebruikt en neef Jankees en ik hebben exact 25 jaar geleden een deel met de fiets afgelegd. Tevens is er nog een ruïne van een oud fort, dat werd aangelegd door de Portugezen, veroverd door de Hollanders en afgebroken door de Engelsen, zeg maar toen Europa nog een rotzooitje was.

Onze chauffeur Kamal, die een rustige en bescheiden presentatie had, veranderde al snel in een soort Max, toen hij achter het stuur plaatsnam, snel , behendig en bedreven. De rit naar Kandy bedraagt ca 3 uur via allerlei kronkelwegen, groen en vruchtbaar aan beide zijden van de weg met regelmatige bewoning tussendoor, redelijk veel verkeer en dat heeft zo zijn eigen methode van rijden en dat gaat allemaal goed.Ongeveer een uur rijden voor Kandy ligt het Pinnawala Elephant Orphanage . Dit was een olifanten weeshuis toen we daar 25 jaar geleden waren, eenvoudig, veel kleine olifantjes, waar we kriskras doorheen liepen, emmers melk naar binnen goten evenals complete trossen bananen en het maakte toentertijd best veel indruk . Het is nu een erg commerciële toeristische attractie, planty witneuzen en bussen en psychisch aangetaste olifanten, die hun show opvoeren, bereden worden, bomen slepen etc. en rond het middaguur naar de rivier worden begeleid, waar ze uitvoerig kunnen badderen. Aan de kade zijn talrijke restaurants waar je een curry of fright rice kunt nuttigen. Ik weet dit vanwege een bezoek aldaar twee jaar geleden. Dus dat gaan we niet doen, maar Kamal had daar een oplossing voor. Een kleinschalige olifantenfarm, geen bussen vol toeristen en restaurants en dat kon, zij het met moeite, door de ballotage. Voor mij is een olifant heiliger dan welke god dan ook en gelukkig was het er uiterst vriendelijk, de olifanten goed verzorgd en Liza had een fijn contact met een 24 jarige geslurfde dame , zoals op de foto is te zien. E.e.a neemt niet weg dat die beesten gewoon in het wild moeten leven en gerespecteerd dienen te worden wegens hun wijsheid, geduld en trouw, iets waar de mens grotendeels nog een voorbeeld aan kan nemen.
Na een uur of wat en een heerlijke chicken fright rice met bier weer door naar Kandy, naar ons favoriete hotel Richmond House, waar we verleden jaar ook een paar dagen verbleven. Er wachtte ons aldaar een aangename verassing, waarover morgen meer.

• 07 Januari 2018 - 12:48

Gerda:

Mooi verslag, Cees, maar zeer trieste en gehavende olifant op de foto! Treurig word je daarvan..

• 07 Januari 2018 - 14:07

Sander:

Hoi Luitjes,

Idd mooi verslag. Wij blijven jullie volgen.. veel plezier en tot snel.

R&S

• 07 Januari 2018 - 14:17

Renate:

Ik ben al aan het aftellen.....:)
    Tot de 23e

xx

• 07 Januari 2018 - 18:53

Danny En Helen :

Wat een mooie verslag liza en Cees heel veel plezier in Sri Lanka.

• 08 Januari 2018 - 02:22

Marie:

Ja Cees, je schrijft echt leuk. Heerlijk om te lezen!

• 19 Januari 2018 - 23:05

Sietske:

Ben eindelijk aan je verslagen begonne, Cees, leuk om te lezen, wat erg van die olifanten , ik snap niet dat er nog toeristen zijn die naar kunstjes van olifanten willen kijken!