Candidasa - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Cees Liza - WaarBenJij.nu Candidasa - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Cees Liza - WaarBenJij.nu

Candidasa

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

16 Februari 2020 | Indonesië, Denpasar

Selamat siang allemaal. We zijn nu al een paar dagen in Candidasa, gelegen in het noord oostelijke gedeelte van Bali. Ons hotel is erg aangenaam, een soort corridor met aan weerszijde rietgedakte cabana’s met er omheen kleine slootjes met vis, die de muggenlarven verorberen en ik heb hier dan ook nog geen mug gezien. Het is gelegen, direct aan de zee, voorzien van een zwembad en een restaurant en al het personeel is werkelijk voortreffelijk, vrolijk en attent. We hebben constant mooi zonnig weer gehad, maar op dit moment zit ik te tikken onder de veranda vanwege een heerlijke tropisch regenbui.
We hadden eerst een cabana vlakbij de receptie en dat voelde wat minder. Er was echter een grotere aan de zeekant, maar meneer zei manager Putu, die heeft geen muskietennet en dus mocht Liza, die erg muggevoelig is de keuze maken en bikkel als zij is koos zij voor de netloze ruime kamer. Tot heden hebben we nog geen mug hoeven ontvangen en ombrengen. De badkamer is ruim en buiten privé in de open lucht.
Paul en Dijn konden hier geen cabana meer krijgen, maar tot ons aller verbazing zitten ze in het resort naast ons en dat naar volle tevredenheid en zwaaien we af en toe naar elkaar.
In de ochtend om 7 uur zijn Liza en ik al van de partij en kunnen vanaf het restaurant de vissers zien terugkomen, die ca. 12 uur aan het vissen zijn geweest met lijnen. De vangst is telkens behoorlijk en ze vangen uitsluitend makreel. Het zijn prachtige stabiele vaartuigjes met buitenboord motor. De vrouwen staan al te wachten om de vis te verzamelen. Vanavond gaan we bij Paul en Dijn makreel eten met nasi goreng en natuurlijk een biertje Bintang.
Eergisteren gingen we tezamen met Paul en Dijn naar virginbeach, ongeveer 20 minuten rijden met de taxi. Een mooi stuk strand en dito zee, waar bedjes op ons stonden te wachten onder de parasol en er overal warungs (eettentjes) waren voor de nodige versnapering. Kleine meisjes als verkoopster van allerlei prullaria spraken je aan met een volledig scala aan non-verbale blikken, die bedoeld waren om je te laten smelten en dat lukte ze natuurlijk ook, want Liza en Dijn kochten uiteindelijk niets maar betaalden wel.
De tocht er heen was al erg aangenaam, omdat Bali hier nog erg onveranderd is, relatief weinig toeristen heeft en zeer verzorgd en schoon is. De natuur is weelderig, heftig groen door de vele fruit- en palmbomen en afgewisseld met frisse rijst paddy’s en net zoveel huizen in goede staat als hindoe tempels. We bezochten op de heenweg nog de markt van Amlapura, waar Liza en Dijn een sarong rok wilden bemachtigen met bijpassende kabaja en dat bleek een succesvolle actie. Ben wel benieuwd wanneer ik dat ooit in de praktijk straks thuis mag aanschouwen.
Enfin,dit is het Bali dat we ons herinnerden van vorige keren en dat voelt enorm prettig en de mensen hebben het hier goed in algemene zin en dus wij ook.
Vanwege onweer en plensbuien wordt ik naar binnen verbannen, maar zal dra weerkeren om verslag te doen van het bezoek van onze vrienden Made en Ketut.

• 16 Februari 2020 - 11:59

Joke:

Fijn, dat het toch een beetje aan jullie verwachting voldoet.

• 16 Februari 2020 - 12:21

Epang:

Hey Usi en Bung,
    Hebben jullie op Bali makreel gegeten?
    Hebben ze makreel ingevoerd of zo?
    De makreel zwemt toch daar niet?
    xxx

• 16 Februari 2020 - 15:40

Danny En Helen :

Wat een fijn en verfrissend verhaal mooi die warungs en de resort
    Waar jullie zitten,vlak bij de zee.En leuk dat paul en Dijn er zijn.
    Zal wel erg leuk gestaan hebben de sarongs. Genietse!XXX

• 16 Februari 2020 - 16:24

Danny En Helen :

Hoi Epang je hebt meerdere soorten makrelen.
    De makreel die in de indische oceaan zwemt
    Is de indische makreel. Zij prefereren warm water.
    Grt Danny Muskita

• 17 Februari 2020 - 03:11

Cees En Liza:

het sterft hier van de makreel bung Epang en we hebben het gisteren ook met genoegen gegeten, maar het levert de vissers niet zoveel op, ca. 1000 roepie per makreel.