De Markt van Tangalle - Reisverslag uit Tangalla, Sri Lanka van Cees Liza - WaarBenJij.nu De Markt van Tangalle - Reisverslag uit Tangalla, Sri Lanka van Cees Liza - WaarBenJij.nu

De Markt van Tangalle

Door: Cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

01 Februari 2018 | Sri Lanka, Tangalla

De zondagmarkt van Tangalle wacht op ons en dus redelijk vroeg in de ochtend tuktukten Liza, Renate en Sander en ik naar het rommelige en daardoor boeiende stadje . Liza naar de kapper, want wassen en droog stijl föhnen, zodat iedereen straks weer denkt dat die oude bok weer met een andere vrouw op straat loopt, begrijp jij het??
Er is een bescheiden supermarkt en denkelijk is er wel van alles te krijgen her en der , maar zie maar dat je er achter komt waar. Mijn salomon slippers die ik jaren geleden van JK had gekregen waren toe aan renovatie, want uitgesleten door het zand en gebeten door de zoute zee. Geen probleem ,want op diverse straathoeken zaten schoenmakers heftig schoenen op te lappen. Die van mij, gekozen na een intensieve selectie, bleef heftig bij zijn leest en ik nam mij daarom voor eens op te dingen. Ik liet hem mijn wat vale en ranzige slippers zien en hij keek mij na onderzoek aan met een blik, die zei van flikker die zooi toch weg man, maar ok dan voor 100 roepie ( 55 eurocent ) ga ik aan de slag. Nu keek ik hem aan met een blik die zei van ben je nou helemaal belatafeld en meldde dat ik het niet deed voor minder dan 150 roepie. Verwarring want hij dacht zichtbaar die ouwe witneus is net zo maf als zijn slippers versleten zijn en hij weer 100 en ik weer 150 en doe ik er ook nog een sigaret bij. Nogmaals keek hij mij aan en wat hersens soms niet begrijpen of zien doen ogen dat wel want er was pret bij mij en plots ook bij hem. Ogen kunnen dus praten zonder iets te zeggen en dat is mooi. Halfuurtje sir en ik weer driekwartier sir, want de markt wacht en opdingen in tijd is ook leuk.
De markt vlakbij gelegen is overdekt en dus heftig benauwend warm, maar gezellig om te kriskrassen langs allerlei plekjes, waar groente, fruit en kruiden elkaar afwisselen van kleur en ook van geur, dat dan weer wel. Elke verkoper/ster heeft zijn eigen weegschaal met een touw vastgeknoopt aan wat dan ook hogerop en sterk genoeg om de koopwaar plus tegengewicht te dragen. Onsje meer doen we hier niet aan, eerder eentje minder. Renate kocht wierook van sandelwood en jasmijn en ik kleerhangers , want mijn shirts liggen nu al drie weken in mijn koffer en ook al gebruik ik ze niet, ze zullen hangen. Iedereen wil zijn koopwaar aan ons natuurlijk voor een fijne prijs slijten, maar door de jaren heen heb ik geleerd dat ik op een acceptabele manier kan aangeven dat het hem niet gaat worden en dat is zo fijn hier in Sri Lanka, dat niemand moeilijk doet of zich zuur afkeert, het is spel en als je meespeelt is het fun voor beiden en soms koop je wel iets of krijg je zelfs wat. Zo kreeg ik een betelnoot aangeboden om op te kauwen, wat in Azie vaker gebeurt en dan zie je dat de mensen rode tanden hebben evenals de lippen, hetgeen een onsmakelijke aanblik geeft tenminste in mijn ogen. Nee dus en dank u wel en misschien kunt u de noot elders plaatsen, haha en zo.
Enfin, het was weer feestelijk gezellig en dus op naar het Beauty center, waar Liza gekapt en gefohnt, maar nog niet echt klaar was, want ze bezigde een half uur om e.e.a uit te leggen. Zo en niet anders, harihari (= ok) en wij van planplan , want vakantie en alle tijd en die fijne krullen komen toch weer terug.

  • 03 Februari 2018 - 15:37

    Joan:

    je vermaakt je wel door te proberen om de locals gek te krijgen met je opbieden hihi. maar voor 75 cent kunnen je slippers weer jaren mee wat dus neerkomt op 10 cent per jaar!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cees

man en vrouw dus

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 43015

Voorgaande reizen:

22 Januari 2020 - 23 Februari 2020

Bali/Ambon/Singapore

05 Januari 2018 - 20 Maart 2018

Sri Lanka

13 December 2007 - 24 Januari 2008

Laos en Cambodja

Landen bezocht: