afscheid van indrukwekkend Laos - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cees Liza - WaarBenJij.nu afscheid van indrukwekkend Laos - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Cees Liza - WaarBenJij.nu

afscheid van indrukwekkend Laos

Door: cees

Blijf op de hoogte en volg Cees

08 Januari 2008 | Cambodja, Phnom-Penh

Sabaidee,johm riab sua,selamat pagi, mogge.
Het is nu 8 januari ( lang zal mijn vriendinnetje Rosa leven)ergens in de ochtend en we zijn nu voor de tweede dag in Phnom Penh,de hoofdstad van Cambodia. Vanwege een te trage en vage internetverbinding tijdens onze laatste dagen in Laos konden we even niets van ons laten horen.
Op vrijdag 4 jan. hebben we ondanks spierpijn na onze tour de Don Khong toch weer de fiets gepakt en zijn het nog onontdekte deel van het eiland gaan verkennen. De bekende en steeds weer boeiende taferelen onderweg zoals bijv. bezoek aan de slager en een ontmoeting met een verliefde kalkoen. Uiteindelijk kwamen we bij een locaal cafeetje terecht, waar ze alleen maar bier Lao hadden en karaoke muziek, dat luid hoorbaar was uit tig enorme boxen her en der. Van daaruit konden we kijken naar diverse oldtimers van ponten, die diverse te zwaar beladen voertuigen over de Mekong transporteerden.
Voor het eerst in Azie klonk de muziek aangenaam in de oren want het ritme en de deuntjes hadden veel weg van de muziek uit Indonesie c.q lago lago van de Molukken.Liza besloot een cdeetje te kopen. Voor ik het wist waren er twee beer Lao flessen weggespoeld en de terugtocht per fiets was even wat stroever als voorheen.Een siesta volgde en even voor schemer onder het genot van een happy Lao cocktail was het weer genieten van de waterbuffels die de Mekong in werden gestuurd en samen met een lokale familie speels badderden en spetterden in het water.
Op 5 jan. vroeg op want we gingen de hele dag met mr.Phoumy en zijn boot naar het zuiden van Laos zowat tegen de grens van Cambodia om de eilandjes Don Dhet en Don Khon te bezoeken, maar vooral de daar nog in kleine getalen voorkomende rivierdolfijnen in de wetenschap dat ze lang niet altijd acte de presence gaven.
Na twee uur varen bereikte we het eerste eiland en daar natuurlijk weer op de fiets voor een fikse tocht door de jungle over zand- en keienwegen en wel net zo lang tot je het gevoel had de reis zonder achterwerk te moeten voortzetten. Als die verrekte dolfijnen er niet zijn , dan ....
Maar we hadden bijzonder veel geluk want op een rots gezeten midden in de Mekong brachten zij op een afstand van 100 tot 150 regelmatig een vriendelijke groet boven water en kreeg we daarom het gevoel in ons achterste weer terug.
Voldaan weer terug over hetzelfde wegdek en na de lunch met de boot door naar het zeer aangenaam en gezellig aandoende eiland Don Dhet, waar ondanks de verhalen in lonely planet van erg basic en geen electra en zo een gezellige backpackerssfeer hing met geweldige hutjes en volop stroom voor het koelen van beer Lao. Een gemiste kans voor ons maar you cant have it all zullen we maar zeggen en de tour de Don Khong hadden we zeker niet willen missen.
Terug rond schemer en na een noodzakelijke want stof overal douche stonden we met onze Duitse vrienden Ursula en Peter en natuurlijk happy Lao cocktail ruim stil bij de fantastische tijd die we mochten meemaken in Laos. Het land heeft bij eenieder die we ontmoet hebben een niet meer te vergeten warme indruk achtergelaten van rijkgevulde eenvoud,schoonheid,geluk en trots met een vrolijke glimlach bij een volk dat leeft in een groen bergachtig land waar de Mekongrivier al slingerend zijn water en voedsel laat stromen voor eenieder die het nodig heeft. Laten we hopen dat het land vasthoudt wat het heeft en niet zal vervangen door het materiele dat wij brengen want het is slechts voedsel voor het ego en de teloorgang van de natuurlijke rijke schoonheid, die we hebben mogen zien, ruiken en voelen in dit land.
Morgen naar Camboduia so sabaidee LAOS, we love you forever.
P.S het lijkt er op dat we een probleem hebben met het plaatsen van foto's , maar we blijven proberen !

• 08 Januari 2008 - 19:07

Joan En Annie:

Hallo Liza en Cees,

ben blij om weer wat te lezen van jullie na enige dagen tevergeefs op jullie site gekeken te hebben. Troost je want ook hier in Nederland heb ik regelmatig internet problemen en dan nog wel met onze eigen KPN! Ik zou niet graag met mijn fiets op die oude pont mee gegaan zijn. Ziet er niet erg stabiel uit maar men zal daar wel zeggen dat er nog best wel wat bij kan! Ik heb nooit geweten dat er daar dolfijnen zijn, maar zo zie je maar nooit te laat om nog dingen bij te leren.

Nou luitjes, tot een volgend bericht.

Joan en Annie

• 08 Januari 2008 - 20:09

Rosa:

Lieve Cees en Liza,

Bedankt voor jullie mail.
    Ik heb een fijne verjaardag en zaterdag ga ik schaatsen met mijn kinderfeestje.
    Het is wel wennen om een tiener te zijn.
    Ik had vanochtend ontbijt op bed met appeltaart en 10 kaarsjes en zo hoort het ook.
    gaat het bij jullie ook goed?

Liefs rosa

• 09 Januari 2008 - 00:19

Dijn En Paul:

hey there , we genieten nog steeds van jullie verhalen, ik dacht al dat mijn mail aan het haperen was toen we een paar dagen niets hoorden, spoiled!!!

veel liefs,

• 09 Januari 2008 - 08:56

Bung B.:

Hallo Usi en Bung...

Krijgen wij nog een relaas van de indrukken van mijn Usi T.
    Of laat zij het bij het genieten in volle teugen en het opmaken van indrukken van een mooi Azie?

Het toeval wil, dat de ouders van een naaste collega van mij begin februari een soortgelijke reis van een maand gaan maken. Het is een georganiseerde reis en ze doen ook de plaatsen aan waar jullie tot nu toe zijn geweest.
    Ik heb jullie wegblog doorgestuurd, zodat zij jullie reis kunnen volgen.

Dikke kuzzz voor Usi
    doeg

• 09 Januari 2008 - 11:46

Gerda:

Hoi LizaCees,

Liza, je hebt ook daar genoeg beweging met al dat fietsen. Spinningles mis je zeker niet! Geweldig hoor, wat jullie allemaal zien en meemaken.

Gaat goed met me, kus,

• 09 Januari 2008 - 16:59

Marie Tijn Alexandra:

Bier met schuim (horeca hier kan er iets van leren!) en een prachtige sunset. Laatst nog een ongeluk gebeurd bij Seaquarium met dolfijnen. Na een jump terecht gekomen op een assistent-trainer (toeristen uit Nederland). Meteen weer voer voor Partij voor de dieren. Een koninkrijkzaak toch.... Geniet nog van jullie reis, de mensen en het tempo. Cium manis.

• 13 Januari 2008 - 12:28

Lindy En Tom:

Wat genieten wij van jullie vakantie. Blijf nog maar lekker daar want hier is het miserabel weer, zoals altijd in deze tijd van het jaar. Mis jullie, but time flies, dus geniet met volle teugen.
    dikke kus van ons